Sdruženář Churavý zakončil svoje působení na olympiádě pátým místem

26.02.2010 08:56

Pavel Churavý se včera na olympijských hrách ve Vancouveru postaral o historicky druhý nejlepší český výsledek v závodě sdruženářů na velkém můstku, když se přiblížil čtvrtému místu Tomáše Kučery z Grenoblu 1968. "Dal jsem si předsevzetí skončit do šestého místa, takže jsem hodně spokojený. Mohlo to být i lepší, samozřejmě, ale je to super. Musím se pochválit za běh a musím pochválit i servis, měl jsem skvělé lyže… Vím, vyrovnal jsem Milana Kučeru. Jsem moc rád. Mohlo to být i trošičku lepší. Ale je to splněné předsevzetí a pro mě životní výsledek, na který budu dlouho vzpomínat."
Dvojnásobný triumf slavili ve Whistleru Američané, vyhrál Bill Demong před Johnnym Spillanem. Třetí byl Rakušan Bernhard Gruber. Američané až do Vancouveru měli v historii pouze dvě medaile v klasických lyžařských disciplínách, o které se postarali stříbrem v roce 1976 běžec na lyžích Bill Koch a bronzem v roce 1924 skokan na lyžích Anders Haugen. Při těchto olympijských hrách si skóre výrazně vylepšili. Po zlatu Demonga, dvou individuálních stříbrech Spillana a stříbru v závodu družstev mají cenných kovů hned šest.
Skokanskou část závodu hodně ovlivnil vítr a déšť se sněhem. První část byla dokonce po 31 skokanech zrušena a opakovala se, ale ani druhý pokus nebyl bez problémů. Na silný vítr doplatili favorité. Ti pak vehementně protestovali a označili soutěž za neregulérní. Mezinárodní federace podmínky označila sice za složité, ale přípustné. "V takových podmínkách nemůže mít každý perfektní skok. Někdo měl štěstí, někdo ne," uvedl technický delegát Günter Csar. Podobného názoru byl i šéf severské kombinace a ředitel závodu Ulrich Wehling. "Byly to komplikované podmínky a jury udělala, co mohla. Samozřejmě je zklamaný každý, kdo nedosáhne na to, co chtěl. Nebylo zkrátka možné zajistit férové podmínky všem," uvedl. Churavý měl na vítr štěstí. "Musím říct, že se mi povedl skok. Snad se mi vydaří i běh a doufám, že bude taky štěstíčko."
Churavý byl po skokanské části na osmém místě. Při běhu ho zezadu dojela silná skupina včetně dalšího Američana Todda Lodwicka a Fina Hannu Manninena. Churavý se s nimi udržel. "Konečně jsem jel normálně, takticky, jak jsem chtěl a nikam zezačátku nespěchal." Trochu se ve skupině dohadovali o tempu a Američané v čele závodu jim ještě ujeli. Dva kilometry před cílem se Churavý rozhodl určovat tempo a chtěl se pokusit skupinku roztrhat. "Věděl jsem, že do toho musím dát všechno, že konec už nějak dojedu. Tak to je a zaplaťpánbůh jsem to letos trénoval a vyplatilo se." Pátým místem si Churavý vylepšil osmé místo z loňského světového šampionátu v Liberci. Zároveň vyrovnal páté místo Milana Kučery z Nagana 1998.
Tomáš Slavík dojel na 25. místě, Miroslav Dvořák byl osmadvacátý a Aleš Vodseďálek dokončil závod na 34. pozici.