Sportovní přenosy výsadou placených televizních kanálů ?

16.12.2010 15:12

PenízeSportovní kanál ČT 4 se podle slov mluvčího České televize Ladislava Štíchy stane prakticky jediným kanálem ČT, na kterém diváci uvádí sportovní přenosy. Alternativní kanál, který se používá jako vysílací plocha pro vykrytí velkých sportovních událostí, jako jsou olympijské hry nebo MS ve fotbale, bude použit jen zřídka.
Pokud ovšem doufáte, že společně s tímto opatřením přijdou i nové velké sportovní události, doufáte marně. Důvodem jsou, jako vždycky, peníze. Vlastně jejich nedostatek. Cena vysílacích práv na sportovní akce trvale roste, navzdory okolní ekonomické krizi. Sport na televizních obrazovkách už dávno necharakterizuje věta " Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se" , ale spíše české "Kdo maže, ten jede" . Rozpočet sportovního kanálu ČT 4 bude činit pro následující fiskální období necelých 850 milionu Kč. Na první pohled obrovské číslo, ale to je jen zdánlivé.

Mistrovství světa ve fotbale stálo jen na právech ČT 150 milionů. Přenosy z velkých tenisových turnajů vychází do 5 milionů korun. Vedení ČT tedy stojí před otázkou, zda nakupovat drahá televizní práva na vysílání divácky atraktivních sportů, nebo pokrývat plošně za tytéž peníze daleko větší skupinu minoritních sportů, kde jsou vysílací práva velmi levná. typickým příkladem je třeba Florbal, který přenosy ČT velmi zviditelnily, a díky ní se tak stal u nás velmi populárním a i ve světě úspěšným menšinovým sportem.  Pokud by se to ČT podařilo i s dalšími "malými sporty" , bylo by to vynikající, a navíc by to odpovídalo mnohem více charakteru veřejnoprávního media, které je někdy těžké odlišit od komerčních stanic - jak formou, tak i obsahem.

Velké sportovní akce budou samozřejmě i v roce 2011 - počítá se mezi ně například Mistrovství světa v ledním hokeji nebo seriál atletických závodů Diamnod League. Jen doufejme, že se vedení České televize nepřikloní pouze k hodnocení na základě kritéria sledovanosti, jako je tomu například na kanále ČT 1, který v hlavních vysílacích časech těžko rozeznáte od komerčních televizí. Výjimku zde činí pouze redakce zpravodajství, kde je v kvalitě mezi ní a komerčními televizemi propastný rozdíl. Česká televize by jako veřejno-právní medium  měla pokrývat právě menšinové sporty, které na komerčních kanálech nemají prostor.  Pokud půjdou již tak omezené finanční zdroje do nákupu několika obřích komerčních akcí typu MS, Olympiády a podobných, a na malé sporty již nebude kde brát, bude na čase se zamyslet nad definicí "veřejnoprávnosti"

 

foto by Dani Simmonds