Bauer doběhl v maratonu na 50 km dvanáctý

01.03.2010 14:41


Lukáš Bauer vyhlásil před olympijskými hrami ve Vancouveru útok na zlatou medaili v maratonu na 50 km klasickou technikou s hromadným startem. Nakonec obsadil dvanácté místo. Bauer se držel v čelní skupině, ale nepovedlo se mu odpoutat, jak si přál před závodem. Chtěl se vyhnout hromadnému finiši, v němž není tak silný. "Dvanácté místo je spokojenost. Bylo to otevřené do posledního kopce, ale tahal jsem za kratší konec," řekl Bauer novinářům. "Mluvilo se o medaili, i já jsem věřil, že se cítím dobře. Ale netvrdil jsem, že jsem jediný favorit a že to je, dá se říci, ložené. Patnáct lidí dojelo do finiše a v tom síly nebyly. Dvanácté místo je super. I když mi neuvěříte, že jsem s tím spokojený, tak dnešní výkon určitě neovlivní naprostou spokojenost s olympiádou. Individuální bronz a ze štafety je výborný. Ten bronz ze štafety nečekaný, o to asi hezčí."
V hromadném finiši běžecké padesátky vyhrál Nor Petter Northug, který v cílové rovince přespurtoval Němce Axela Teichmanna a Švéda Johanna Olssona. Northug získal ve Vancouveru druhou zlatou a celkově čtvrtou medaili.
Bauer se s Northugem navzájem dobírali před i během závodu. Northug je proslulý svými drzými výroky. Na olympiádě prohlásil, že finiš s ním vydrží jet jen cílová kamera. "On je víceméně výborný závodník. A mám takový pocit, že spousta závodníků je z něj podělaná, ale já se k nim neřadím," řekl Bauer. V sobotním tréninku Bauer brnkl Nora do hůlky, aby upoutal jeho pozornost, že si trénuje zezadu nástup. "Koukám, že se na mě připravuješ," říkal Bauer. "Tohle jsou podmínky, které ti budou zítra vyhovovat (sněžilo). Právě zkouším, jak pojedu zítra za tebou a ve správný okamžik nastoupím," řekl Northug. Popichování pokračovalo i při padesátce. Bauer na 20. kilometru měnil lyže a Northug zkusil ujet. Bauer ho dojel. "Řekl jsem mu: děkuju, že jsi na mě čekal. A teď můžeme konečně jet." Ale Bauer nakonec medaili nezískal. "Musím se před ním sklonit. Ten program, co tady absolvoval, pod jakým byl tlakem, a přestože se mu na začátku nedařil, potvrdil, že je to pan lyžař. Ale to neznamená, že bych z něj měl být vytrslej, měl z něj strach."
Poprvé v historii si běžci na lyžích na olympiádě mohli při závěrečné 'padesátce' vyměnit lyže. Pravidla to umožnila dokonce třikrát. Většina závodníků to využila, ale Lukáš Bauer z této novinky nadšený nebyl. "Je to svým způsobem blbost. Ničí se tím kouzlo lyžování, protože i mazání k tomu patří a i favorité dokáží promazat. Ať se mi to líbí nebo ne, musím s tím počítat. Kdybych lyže nevyměňoval, tak bych na to dojel jen já." Bauer se na olympijské trati ve Whistleru rozhodl měnit lyže dvakrát.
Bauer ale na tratích ve Whistleru zářil, získal individuální bronz a přispěl ke třetímu místu štafety. Na zimní olympijské hry v Soči zatím nemyslí. "Mně teď bude zajímat zbytek sezony. Chtěl bych bojovat o druhé místo v celkovém hodnocení Světového poháru. Petter (Northug) je asi nedostižný s náskokem, který má. Soči v žádném případě nevylučuji, ale jestli tam vyjedu, to uvidíme. Teď můžu říct, že definitivní rozhodnutí padlo, že další olympiáda bude, ale po padesátce na Holmenkollenu (na MS v příštím roce) můžu říct, že v žádném případě. Já tady slíbím Soči a za dva roky budete říkat (až skončím), že jsem to slíbil."