Fenomén Sáblíková

25.02.2010 12:58

Rychlobruslařka Martina Sáblíková vyhrála na olympijském oválu v Richmondu závod na 5000 metrů a 3000 metrů. V závodě na 1500 metrů skončila třetí. Stala se tak nejúspěšnější českou sportovkyní v historii zimních her. Jako první česká olympionička v historii zimních her získala dvě zlaté medaile. Na letních olympijských hrách se to před ní podařilo pouze sedmi Čechům. Jako jediná si odveze z jedněch zimních olympijských her tři cenné kovy.
Prezident Mezinárodního olympijského výboru Jacques Rogge po včerejším závodě prohlásil, že Sáblíková je královnou rychlobruslení a může se stát i královnou celých olympijských her ve Vancouveru. Rogge včerejší závod osobně sledoval v hledišti oválu v Richmondu. "Je to definitivně královna bruslení. Jestli se stane skutečně královnou celých her, to se ještě uvidí. Ale má elegantní styl bez nějakých známek vysokého úsilí. Jede tak lehce, nenuceně, vyhrává snadno. Má tři medaile. Tomu říkám představení."
Na trati 5000 metrů je Sáblíková pětinásobnou mistryní světa. Na této trati drží i světový rekord, ale i přesto byl včerejší závod extrémně náročný, protože Sáblíkovou ohrozila v předposledním kole skvělým časem Němka Stephanie Beckertová. Sáblíková trať zajela 6:50,91 a Němku porazila o 48 setin sekundy. Čas, který před závodem avizoval trenér, okolo 6:53 by tak stačil pouze na druhé místo. "Říkala jsem si, že to snad ani nemůžu zajet. Ale když jsem před startem viděla výraz trenéra, tak jsem zase uvěřila, že bych to měla dát. Kdyby ale Stefi nejela přede mnou, tak bych asi nevyhrála." Třetí byla s odstupem pěti sekund kanadská obhájkyně zlata z Turína Clara Hughesová.
"Věděla jsem, že mám náskok, ale taky jsem si uvědomovala, že Beckertová zajela poslední kolo výborně. Takže jsem definitivně uvěřila až v cíli. Jsem ráda, že to dopadlo, i když o kousíček," vyprávěla Sáblíková. Pomohla jí i skutečnost, že jí Novák hlásil nepřesné časy a odstupy. "Musel jsem, aby byla v klidu," vysvětlil.
Martina SáblíkováSáblíková se celý den necítila dobře. Kvůli bolestem v krku a nachlazení ráno nešla ani na rozbruslení. A po závodě ani nebyla schopná odjet čestné kolo."Jsem strašně unavená. V posledním kole jsem jela na krev, a kdyby byl závod ještě o sto metrů delší, tak bych to snad už nevydržela."
Česká výprava díky druhému zlatu Sáblíkové v Kanadě získala nejhodnotnější sbírku medailí v dějinách zimních olympijskýh her, do které přispěl Lukáš Bauer bronzem ze závodu na 15 km volně a stejným kovem i štafeta běžců na lyžích ve včerejším závodě 4x10 km.
Spolupráce s trenérem Petrem Novákem cílevědomě směřovala Sáblíkovou od začátku k účasti a úspěchu na olympijských hrách 2010. Novák Sáblíkové předpovídal velké úspěchy. "Sáblíková má nakročeno do nejlepší světové desítky na vytrvaleckých tratích. V šestnácti letech je nejperspektivnější světovou závodnicí a také velkou nadějí pro olympijské hry," tvrdil Novák po MS v Soulu v březnu 2004, kde v závodě na 5000 m skončila Sáblíková dvanáctá a na trati 3000 m šestnáctá. Na olympijských hrách v Turíně potom zajela Sáblíková sedmý čas na trati 3000 metrů a na pěti kilometrech dojela čtvrtá. A na letošních olympijských hrách už si svůj sen a prognózu trenéra vrchovatě splnila a to se ještě chystá na další hry: "Minimálně ještě tři olympiády. Když budeme brát jenom ty zimní," řekl trenér, který tak naznačil, že uvažuje i o startu na letních hrách v některé z cyklistických disciplín. "Teď dopředu ale nic říkat nechci. Ale řekl jsem, že když udělá medaili tady, vážně o tom budu uvažovat.“
Trenér nemá ani strach, že by Sáblíková neustála zvýšenou pozornost médií a okolí. Sáblíková už teď může počítat s prémií od olympijského výboru ve výši 3,4 milionu korun. Trenér ale říká: "Martinu peníze nezajímají. Ty zajímají mě." Novák se totiž stará o finance rychlobruslařského NowiS týmu, ve kterém je Sáblíková hlavní hvězdou a spolumajitelkou. Novák věří, že po letošním triumfu už se konečně stavět rychlobruslařská dráha v České republice. "Věřím, že se v letošním roce začne hrabat do země. A pokud se začne, tak věřím, že se to podaří." Hala by se měla stavět ve Velkém Oseku na Kolínsku.
Sáblíkovou v letošním roce ještě čeká finále Světového poháru a mistrovství světa. "Užijeme si je. Nezáleží na tom, kolikátá bude. Snad odjede dobré závody, ale myslím si, že tohle byla nejdůležitější část Martinina rychlobruslařského života. Po tomhle jsme prahli.“
Sáblíková se o olympijských hrách vyjádřila jen se samou chválou. "Pro mě je tahle olympiáda jako sen. Jela jsem si pro jednu medaili, protože jsem věděla, jak to bude těžké. A teď mám tři. Nevím, co říct. Maximálně díky trenérovi a týmu. Chce se mi z toho brečet."