Olympijské Déjà vu i v Londýně ?

29.10.2012 12:47

Zvláštní slovo původem z francouzšitny Déjà vu označuje skutečnost něčeho již dříve prožitého, známého. V běžném jazyce tedy něco, co jsme už někdy před tím viděli. A jako dejavu by se nechala označit i zpráva organizace British Reatil Consorcium BRC o vývoji maloobchodních tržeb v Londýně během letní olympiády 2012. Čekali byste nárůst tržeb malých obchodníků díky obrovskému počtu návštěvníků britské metropole. Chyba lávky, maloobchodní tržby olympiáda nezvedla. Pro někoho překvapení, pro ty, kdo sledují ekonomiku kolem olympiády pečlivěji, je to dejavu.

Argumentace o přínosu olympijských her tak dostala další, malou, ale přesto trhlinu. Při schvalování celého projektu se argumentovalo nejen nízkým rozpočtem her ( který byl pak o násobky překonán) , ale i ekonomickým přínosem pro malé a střední obchodníky v Londýně a okolí, kterým byla olympiáda předkládána  jako lék na nízké tržby způsobené ne zrovna růžovou ekonomickou situací Británie. Ale realita je trochu jiná - maloobchodní tržby se v měsíci  srpnu propadly v oproti loňsku 0,4 procenta.Šéf BRC Stephen Robertson popisuje stav lakonickou větou „Pozitivní pocity z olympijských her se nepromítly do výdajů“. Větší tržby v segmentu jídla  a nápojů nezvládl vykompenzovat pokles tržeb zboží nepotravinářského charakteru. Londýnské obchody v centru navíc zaznamenal i nižší návštěvnost, patrně z důvodů obav obyvatel Londýna z velkého množství olympijských návštěvníků.

Až opadne olympijská euforie, podobných nehodících se zpráv ekonomického mainstreamu olympijských her bude přibývat. Scénář je stále stejný  -na začátku nadhodnocené výnosy, podhodnocené náklady. V průběhu her tisíce zdůvodnění, proč je potřeba rozpočet navýšit, a na konci dotace celého podniku z různých, obvykle pak veřejných zdrojů