Pljuščenko neobhájil olympijské krasobruslařské zlato, Březina desátý, Verner devatenáctý

19.02.2010 11:10

Na čtvrtečním programu zimních olympijských her ve Vancouveru byl volný program krasobruslařů. Jevgenij Pljuščenko nedržel vedení z krátkého programu a sen o obhajobě zlata z Turína se mu rozplynul. Američan Evan Lysáček, úřadující mistr světa, ho porazil o 1,31 bodu. Byla to historicky třetí nejlepší olympijská jízda.
Nadvláda ruských reprezentantů skončila. Na ZOH vítězili nepřetržitě od roku 1992. Bronz získal Japonec Daisuke Takahaši. Pljuščenko se s porážkou smiřoval jen těžko. "Osobně si připadám, jako bych olympiádu podruhé vyhrál… Se starým systémem bodování bych musel vyhrát, v tom novém se bohužel čtverné skoky nezhodnocují. Přitom by to krasobruslení a jeho atraktivitě jen prospělo. Se svojí jízdou jsem spokojený, ale s výsledkem samozřejmě ne," řekl Pljuščenko. Vypadá to že nadobro ukončí profesionální kariéru. "Možná to byla moje poslední soutěž, ale uvidíme.“ Od loňského návratu mezi elitu utrpěl první prohru.
Michal Březina si o jedno místo pohoršil a skončil desátý, ale zaznamenal tak nejlepší olympijský výsledek pro české mužské krasobruslení od roku 1992, kdy si Petr Barna v Albertville dojel pro bronz. "Být v desítce je výborné. Povedlo se to po dlouhé době, což je pro mě obrovský úspěch," prohlásil Březina. Tomáš Verner zůstal na stejném devatenáctém místě, které obsadil po jízdách v krátkém programu. Bohužel jízda obou byla s pádem.
Březina do své jízdy nezařadil ani čtverný skok. Dohodli se tak před jízdou s trenéry: "Co řeknou oni, je svaté. Když viděli celý závod, tak se rozhodli, že pojedeme bez čtveráku, na čistou jízdu a na udržení pozice, než na útočení.“ První chyba přišla při kombinaci, kdy na trojitý flip navázal pouze jednoduchým toeloopem a pak ještě Březina upadl při trojitém lutzu. Za volnou jízdu dostal 137,93 bodu, celkem tedy 216,73. To bylo o celých osm bodů méně, než získal v lednu na evropském šampionátu v Estonsku.
Březinu může těšit to, že ze své první zimní olympiády ve Vancouveru a zároveň první velké seniorské světové akce odjede jako třetí nejlepší Evropan. "Být v desítce je výborné. Povedlo se to po dlouhé době, což je pro mě obrovský úspěch," prohlásil devatenáctiletý juniorský vicemistr světa.
Verner se ve své jízdě rovněž nevyhnul chybám. Při volné jízdě se nejprve při povedeném čtverném toeloopu zdálo, že může zahájit posun vpřed výsledkovou listinou. Ale potom se mu nepovedl trojitý axel, trojitý flip a v závěru ještě spadl na led, když zakopl při krokové pasáži. "Začal jsem dobře čtverným toeloopem, ale když mi pak nevyšel axel, začal se mi ten domeček z karet sypat. Měl jsem to postavené na tom, že první tři elementy udělám dobře a potom to doskáču do konce. Nejsem úplně rozradostněný z toho, jak to dopadlo," řekl Verner.
Verner teď prochází krizí, ale neví proč. "Když jsem na závodním ledě, mám trochu problém s technikou. Se skoky jsem měl problémy v průběhu sezony, ale od nového roku se forma stabilizovala a vypadalo to daleko lépe. Ale na závodním ledě se mi třepou kolena a nejsem schopen prodat, co umím v tréninku.“